Reklamation och retur

Du som är privatperson har 14 dagars bytesrätt/ångerrätt när du handlar online. Det innebär att du inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor. Om en vara har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta oss för värdeminskningen. För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i vissa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt samt återsändas tillsammans med varan.

Observera att du inte har bytes- eller ångerrätt för vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel, vara som inte lämpligen kan återlämnas pga. hälso- eller hygienskäl om förseglingen har brutits.

Om varan är trasig när du öppnar paketet eller om det blir fel på varan har du, som är privatperson, reklamationsrätt i totalt 3 år från du mottog paketet. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckte felet. Om det finns garanti som är längre än 3 år kan du reklamera inom garantiperioden.

Företag bör undersöka varan i samband med mottagandet och reklamera eventuella fel inom skälig tid. Fel som uppstår därefter kan reklameras inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi till respektive tillverkare eller serviceställe.

Privatperson, som utnyttjar sin ångerrätt, betalar själv fraktkostnaden för den returnerade varan. Vid fel i varan återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt levererade varan förutsatt att vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid.

Ett retur- eller reklamationsnummer ska alltid bifogas. Returer och reklamationer utan godkänt retur- eller reklamationsnummer accepteras ej.

OBS! Returer som skickas in utan godkänt retur- eller reklamationsnummer accepteras ej.

Hur gör jag en retur?

För att göra en retur gör du enligt nedan:

  1. Ta kontakt med oss genom att skicka ett mail till info@alsens.nu  eller fyll i vårt kontaktformulär. Returnumret är giltigt i 14 dagar och returen måste vara oss tillhanda inom dessa dagar.
  2. I mailet till oss skriver du vilken order du vill returnera, samt vilka artiklar.
  3. Vi svarar då upp med en returfraktsedel du kan skriva ut och sätta på paket.  (Har du inte mottagit någon epost av oss vänligen kolla så detta inte hamnat i din skräpost) 
  4.  Lämna sedan in paketet på valfritt DHL-ombud.

OBS, viktigt att produkterna emballeras väl, får ej skickas i produktens originalemballage utan måste emballeras med ett yttre emballage. Vi kommer att dra av 99 kr när vi återbetalar er order för returfrakten. Produkten ska vara i samma skick som när ni mottog den. Är produkten/original emballage skadat så kan vi komma att göra ett returavdrag på 49 kr.

Återbetalning sker via samma betalningsätt som ordern betalades med. Har du t ex betalt med Klarna kommer Klarna att återbetala er beloppet. Har ni handlat med Swish så kommer ni att få pengarna tillbaka via Swish.




JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.